نگاهی به مهمترین گونههای هنجارگریزی زبانی در شعر نیما/امیرعباس عزیزیفر، مهدی نیکمنش
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
نگاهی به هنجارگریزی در شعر نیما
پیامهای بسیاری در ادبیات، وجود دارد که قواعدصرفی و نحوی را در زبان مخدوش میسازد. شکستن یا گذر از این قواعد، مخاطب را متوجه پیام جدیدی میسازد. زبان ادبی معمولاً به طور آگاهانه و عمدی، از هر قاعدهای فراتر میرود و به این اعتبار، شاید بتوان ادبیات را به معنای گریز از اقتدار زبان و انقلاب مداوم زبان خواند و شعر را گذر از یک معنا به معناهای بیشمار. از طریق هنجارگریزی درمییابیم، شاعر با استفاد...
متن کاملنگاهی به هنجارگریزی در شعر نیما
پیامهای بسیاری در ادبیات، وجود دارد که قواعدصرفی و نحوی را در زبان مخدوش میسازد. شکستن یا گذر از این قواعد، مخاطب را متوجه پیام جدیدی میسازد. زبان ادبی معمولاً به طور آگاهانه و عمدی، از هر قاعدهای فراتر میرود و به این اعتبار، شاید بتوان ادبیات را به معنای گریز از اقتدار زبان و انقلاب مداوم زبان خواند و شعر را گذر از یک معنا به معناهای بیشمار. از طریق هنجارگریزی درمییابیم، شاعر با استفاد...
متن کاملنگاهی به مهمترین گونه های هنجارگریزی زبانی در شعر نیما/امیرعباس عزیزیفر، مهدی نیکمنش
در اصل مقاله
متن کاملبررسی گونه های هنجارگریزی زبانی و بسامد وقوع آنها در شعر سیمین بهبهانی
شاعران با به کارگیری توناییهای بالقوه زبانی میتوانند در ایجاد بسترهای اجتماعی و فرهنگی نقش تعیینکنندهای داشته باشند. در طول حیات ادبی در ایران شاعران بسیاری چهره نمودهاند و از حیث نوعآوری زبانی در شعر بر غنای زبان فارسی افزودهاند. از نظر ساختگرایان هنجارگریزی یکی از موثرترین روشهای برجستگیسازی و آشناییزدایی در شعر است که بسیاری از شاعران کلاسیک و معاصر از آن بهره بردهاند. در این ر...
متن کاملهنجارگریزی در شعر شاملو
هر زبانی به اقتضای شرایط از هنجارهای متغیّری پیروی میکند. هنجار، قانون و روشی است که از سوی اکثریت افراد جامعه پذیرفته میشود و هنجارگریزی اِعراض و عدول از روش و ایین معمول است. هنجارگریزی در زبان، انحراف از قوانین حاکم بر زبان معیار است و شعر یکی از مهمترین میدانهای انحراف از قواعد و معیار زبان به شمار میرود. شعر شاملو در امتداد تاریخ شعر فارسی، ادامۀ جریان پیوستۀ شعر با رویکردِ موسوم به شعر ...
متن کاملهنجارگریزی معنایی بر گستره کارکردهای مجازی حواس (با نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عراق)
از شگردهایی که شاعر به واسطهی آن، مخاطب را به دریافت نامتعاف از امور عادی میرساند، آمیزش حواس بایکدیگر و نسبتِ عملکردِ یک حسّ به حسّ دیگر است. این شیوه که در زبان فارسی «حسّآمیزی» نام دارد و معادل اصطلاح «تراسلُ الحواس» در زبان عربی است، مختص به ادبیّات امروزین نیست و رگههایی از کاربرد آن، در آثار دینی و ادبی گذشته قابل مشاهده است. با این حال؛ خیالانگیزی کارکردهای مجازی حواس در شعر معاصر، خطرپذی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره 10
صفحات -
تاریخ انتشار 2014-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023